Midar-gräsklipparen

Hittade ett inlägg om goaste Midar som jag red mycket på Kvinnerstaskolan under tiden jag gick där. Framförallt red jag honom nästan jämt under våra  horseball "Lektioner". En urgo fjordning som verkligen fått mig att ändra uppfattning om den sega och lata fjordningen.
Nu har Midar sålts från skolan till en av kuskeleverna Henna. Superroligt då Henna verkligen är jätteduktig med hästar och satsar verkligen på kuskjobbet.
Här är några urdrag ur artikeln:
"I sakta mak lunkar arbetshästen Midar fram genom Saxonparken i Örebro. Efter sig drar han en kärra med tre stycken cylindergräsklippare monterade. Runt om står en skara dagisbarn och tittar nyfiket på."

"När Entreprenadaktuellt är på besök är det Henna Tirkkonen och hennes arbetshäst Midar som klipper gräset. Midar är en lugn och trygg herre på 18 år som inte låter sig bekommas av den uppmärksamhet som han väcker. Precis bredvid parken ligger en lekpark som är full med nyfikna dagisbarn. 
– Det är viktigt med säkerhet när man jobbar nära allmänheten och framför allt nära barn. Jag skulle inte vilja jobba så här med en häst som jag inte litade på men Midar är fantastisk, han accepterar det mesta, säger Henna Tirkkonen stolt om sin häst."

"Förutom att det ser trevligt med en häst som lunkar omkring ut är syftet givetvis att göra gräsklippningen mer miljövänlig. Kostnadsmässigt blir det ingen större skillnad mot traditionell klippning med åkgräsklippare. 
– Jämförande siffror från Stockholm visar att kvadratmeterpriset blir det samma när man slår ut alla kostnader, säger Henna Tirkkonen."


Tycker att det verkligen är jätteroligt att hästnäringen kommer fram och att man väljer att göra det miljövänliga sättet! Även om priset är detsamma så gör det jättemycket för stadens intryck att det kommer hästar och gör jobbet. Ger en underbar känsla! :D
Midar i Saxonparken
En av Hennas sööta hundar vi gosade med under stalltjänsten
Midar i hagen på Kvinnersta


Ovanför är det Midar och jag avmålad och nedanför är det vi in action



Kommentarer
Postat av: Camilla

Oj skoj det såg ut! Kan du inte göra ett inlägg om horseball?



Sv: Man får verkligen kämpa vissa dagar men när allt bara klickar kommer man på varför man håller på med ridning! :D

2011-07-24 @ 14:01:52
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: hedda ♥

snygg header & snygga bildeer i bloggen :)

2011-07-25 @ 00:47:52
URL: http://josefssonhedda.devote.se
Postat av: Henna Tirkkonen

Hej på dig din tooka!



Satt här o googla lite..

Vart väldigt glad jag när jag läste ditt inlägg.. :P



Den gammle han går där hemma i hagen med "sina" flikkor... :)



Kom o hälsa på..



Länkar detta inlägg på min facebook. ;)



Mvh Henna Tirkkonen

2011-07-29 @ 15:51:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0